Bilişsel gelişim ;
bilme,tanıma,anlama,kavrama,düşünme,akıl yürütme,problem çözme gibi zihinsel
eylemlerde gelişimsel süreç içinde meydana gelen değişim ve gelişimi ifade
eder.
Bilişsel
gelişimin üzerinde durduğu ilk kavram zekadır.
Zihinsel
Gelişim Kuramı (J.Piaget)
•Piaget
zekayı çeyreye uyum
yapabilme ve çevreyle başa çıkabilme yeteneği olarak tarif etmiştir.Piaget öğrenmeyi bilişsel yapılardaki değişimle açıklamıştır.
yapabilme ve çevreyle başa çıkabilme yeteneği olarak tarif etmiştir.Piaget öğrenmeyi bilişsel yapılardaki değişimle açıklamıştır.
A) Şema
zihnimizde oluşturduğumuz bilişsel dosyalardır.Şemalar içlerinde her türlü
bilişsel(renk şeması),duygusal(inanç şeması),davranışsal(araba kullanma şeması)
bilgiyi barındırmaktadır.
B)Bilgiler
çevreye uyum sağlamanızı ve davranışlarımızı gerçekleştirmemizi sağlamaktadır.
C) Piaget insanların doğuştan üç temel bilişsel şema ile
dünyaya geldiklerini ifade eder.Bunlar ;
-
Emme,yakalama-kavrama,ağlama şemalarıdır.Bu üç şema bebeğin dünyaya uyum
sağlayarak hayatına devam etmesine yetmektedir.
AHLAK GELİŞİMİ
Ahlak gelişimi çocukların sosyalleşme sürecinde iyi-kötü,doğru-yanlış kavramları konusunda bir bilinç geliştirmesiyle ilgilidir.
Kohlberg’in
Ahlak Gelişimi Kuramı
A) Gelenek Öncesi Düzey
1. Evre : itaat ve ceza
Bu evrede
kural ve otoriteyi körü körüne bağlılık doğru olarak kabul edilir.Ceza verilen
davranış suç,ödül getiren davranış iyidir.
2. Evre :
Araçsal amaç
Bu evrede
karşılıklı alışveriş söz konusudur.Karşılığının ne olduğuna
bakılmaktadır.Önemli olan kişilerin çıkarıdır.Genelde ben merkezci bir görüş
hakimdir.Bu evrede adil olan şey,kişisel ihtiyaçların doyurulması için eşit bir
değiş tokuştur.
B) GELENEKSEL
DÜZEY
3. Evre : Kişiler Arası Uyum
Bu dönemde önemli olan çocuğun arkadaşları
tarafından kabul görmesidir.Bu yüzden çocuklar bu evrede etrafındaki insanların
beklentilerine göre hareket ederler.Başkaları tarafından kabul görme ve
onaylanma önemlidir.
4. Evre :
Kanun ve Düzen Uyumu
Bu evrede bireyin kanunlara uyması
gerekir.Bunun nedeni kanunlara uymanın toplum düzenini koruduğu düşüncesidir.
C) GELENEK SONRASI DÜZEY
5. Evre : Sosyal sözleşme
Kanunlar
toplumun yararına olmalıdır.Bireyler tercih yapma hakkına sahiptir.Bu
evrede,zamanı geldiğinde yasaların demokratik yollarla değiştirebileceği görüşü
hakimdir.
6. Evre :
Evrensel Ahlak İlkeleri
Bu evrede
birey kendi ülkesinin ahlaki ilkelerine göre değilde,evrensel ahlaki ilkelere
göre hareket etmektedir.Bu ilkeler genellikle temel insan hak ve
özgürlükleri,adalet gibi evrensel değerlerdir.Bu ahlak evresinde çok az sayıda
insan vardır.
KİŞİLİK
GELİŞİMİ
Kişilik,diğer gelişim alanlarıyla benzer özellikler göstererek,eş zamanlı olarak gelişir.Kişilik insan davranışının tüm yönlerini kapsar.Kişilik,bireyin doğuştan sahip olduğu ve sonradan kazandığı,onu diğer bireylerden ayıran farklı kılan duygu,düşünce,tutum ve davranışlarla,bireye özgü özelliklerin tümüdür.Kişiliğin gelişimiyle ilgili iki önemli kuram bulunmaktadır.Bunlar Sigmung Freud’un psiko-seksüel kuramı ve Erik Erikson’un psiko-sosyal gelişim kuramlarıdır.
PSİKO-SEKSÜEL GELİŞİM KURAMI (Freud)
•İlk 6 yaşın kişilik gelişiminde önemi büyüktür.Freud kuramında cinsel gelişimin kişiliğin gelişimindeki önemini vurgulamaktadır.
•Psiko-seksüel
gelişim kuramına göre,kişiliğin normal gelişimi için her dönemde bireyin temel
gereksinimlerinin doyurulması gerekmektedir.Eğer temel gereksinimler
karşılanmazsa kişilik gelişimi bundan olumsuz etkilemektedir.
PSİKO-SOSYAL GELİŞİM(ERİK ERİKSON)
Erikson’a göre insan hayatı sekiz döneme ayrılmaktadır.Bunlar ;
Temel Güven Duygusuna Karşı Güvensizlik(0-1)
Bu dönemde
bebekler kendilerine,anne-babalarına ve çevrelerine karşı temel güven ya da
güvensizlik duygularını geliştirir.
Özerkliğe Karşı Şüphe ve Utanç (1-3)
Bu
dönemde,çocuk kendini ve çevresini keşfetmeye başlar.Kendini kanıtlamak için
girişimlerde bulunur.
Gişimciliğe Karşı Suçluluk Duygusu (3-6)
Bu dönemde
çocuk kendi cinsiyetini keşfeder ve aynı zamanda cinsellik ile ilgili
ebeveynlerine sorular sorar.
Başarıya Karşı Aşağılık Duygusu (6-12)
Bu aşamada
çocuğun temel amacı,yetişkinlerden taktir toplamaktır.Dolayısıyla,hem okulda
hem de okul dışında bütün etkinliklerde başarılı olmak için büyük çaba
göstermektedir.
Kimlik Kazanmaya Karşı Rol Karmaşası (12-18)
Bu dönemde
bireyselleşme ön plandadır.Çocukluktan ergenlik dönemine geçildiği için çocuk
rolleri yetişkin rollerine dönüşmeye başlar.Bu yüzden birey,hem fizyolojik hem
de psikolojik büyük bir değişim içerisindedir.
Yakınlığa Karşılık Yalnızlık (18-35)
Kişi bu dönemde
evinde eşiyle,iş yerinde meslektaşları ve mesai arkadaşlarıyla yakınlık ve
sevgi ilişkileri kurmaya çalışır.Eğer bu konuda başarısız olursa,yetişkin
yalnızlık ve yalıtılmışlık duyguları yaşar ve dolayısıyla mutsuz bir hayat
sürdürür.
Üretkenliğe Karşılık Durgunluk (35-60)
Orta yaşları
kapsayan bu dönem,bireyin verimli olduğu dönemdir.Üretkenlik,bireyin bireysel
ihtiyaçları dışında topluma dönük üretimler
yapmasıdır.Başka bir ifadeyle,kendinden sonra gelen kuşağa ve insanlığa faydalı
işler yapmaktır.
Benlik Bütünlüğüne Karşılık Umutsuzluk (60 ->)
Bu aşama,geride
kalan yılların bir muhasebe dönemidir.Bu dönemde kişi,geçirdiği yılları gözden
geçirme ve değerlendirme gereği duyar.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder