•Döllenmeden başlayarak ölüme
kadar geçen süreç içerisindeki fiziksel,zihinsel ve ahlaki her türlü gelişim
alanındaki değişiklikler incelenmektedir.
•Biyolojik,psikolojik ve davranışsal
yeteneklerin basitten karmaşık sistemlere doğru değişiminin incelenmesi olarak
da tanımlanmaktadır.
Gelişim Psikolojisi ile ilgili bazı kavramlar
Gelişim :
Döllenmeden ölüme kadar süren yaşam dönemi içinde organizmanın bedensel,zihinsel,duygusal,dil ve sosyal yönlerden geçirdiği sürekli ve düzenli
değişikliklerdir.
Gelişme :
Canlıların büyüme,olgunlaşma
,hazırbulunuşluk ve öğrenmenin etkileşimi sonucu sürekli ilerme gösteren değişmesidir.
,hazırbulunuşluk ve öğrenmenin etkileşimi sonucu sürekli ilerme gösteren değişmesidir.
Büyüme :
Genel olarak tüm vücudun,iç ve dış organların kilo,hacim,boy,genişlik,açısından
sayısal artışıdır.
Olgunlaşma
: Vücut organlarının kendilerinden beklenen fonksiyonu yerine getirebilecek
düzeye gelmesi için,öğrenme yaşantılarından bağımsız olarak,kalıtımın etkisiyle
geçirdiği biyolojik değişmedir.
Alıştırma
: Bireyin ya da bir organın bir işlevi yerine getirebilmesi için bir davranışı
tekrar tekrar yapma çabalarına denir.
Hazırbulunuşluk
: Büyüme ve olgunlaşmayı içine alan bir kavramdır.Yeni bir öğrenme durumu için
her türlü gelişim alanının hazır hale
gelmesini ifade eder.
Öğrenme :
Tekrar veya yaşantı yoluyla kalıcı yeni davranışların kazanılması veya eski
davranışların değiştirilmesi sürecidir.
GELİŞİMİN TEMEL İLKELERİ
Gelişimde
bazı evrensel kurallar vardır.Her insanın gelişimi bu ilkelerle gerçekleşir.Gelişimi
anlayabilmek ve yorumlayabilmek için bu ilkelerin dikkate alınması
gereklidir.Bu ilkeler şunlardır;
1. Kalıtım
ve çevre etkileşiminin bir ürünüdür : Kalıtım yoluyla gelen saç rengi,göz
rengi,cinsiyet,beden biçimi gibi bazı özellikler doğrudan gözlenebilirken,ancak
bireyin sahip olduğu bazı zeka ve yeteneklerin gelişebilmesi,sağlanacak uygun
çevre koşullarının etkileşimine bağlıdır.
2. Düzenli
bir sırayı izler : Gelişim rastgele değişiklikler değildir.Bu yüzden değişimin
ve gelişimin hızı ve yönü kestirilebilir.
3. Nöbetleşe
devam eder : Çeşitli dönemlerde gelişim alanları nöbetleşerek ön plana
geçebilir.Bir gelişim çok hızlandığı bir dönemde diğer alanlar duraklama
gösterebilir.Örneğin; yaşamın ilk yıllarında daha çok fiziksel gelişim ön
plandayken,daha sonraki yıllarda zihinsel ve kişilik gelişimi ön plana çıkar.
4. Baştan
aşağı,içten dışa doğrudur : Doğum öncesi dönemden itibaren baş bölgesinin gelişimi
vücudun diğer kısımlarının gelişiminden öndedir.Gelişim baştan aşağıya doğru
gerçekleşir.Bu yüzden, bebek oturmadan önce başı dik tutmayı,emeklemeden önce
oturmayı,yürümeden önce emeklemeyi gerçekleştirir.
5.
Genelden özele doğrudur : Bebekler önce bütün vücuduyla hareket ederler. Daha
sonraları ilgili davranış için her bir organını bağımsız olarak kullanmaya başlamasıdır.
6. Bir
bütündür : Gelişim alanları birbiri ile etkileşim halindedir.Bir gelişim alanındaki
olumlu veya olumsuz bir durum,diğer gelişim alanlarınıda aynı yönde etkiler.
7.
Bireysel farklılıklar vardır : Her bireyin biyolojik kalıtımsal mirası ve
etkileşim içinde bulunduğu çevrenin farklı olması,akran bireyler arasında gelişim
farklılığını doğurur.
8. Kritik
dönemler vardır : Gelişim sürecinde belli davranışların kazanılması gereken
dönemlere kritik dönem denir.Bu dönemlerde organizma,uyaranlara karşı daha
duyarlıdır.Dolayısıyla,ilgili davranış bu dönemlerde daha hızlı öğrenilir.Davranış
ilgili kritik dönemde kazanılmadığı zaman,daha sonraki dönemlerde telafi
edilmesi mümkün değildir veya çok zordur.Örneğin ; bir bebeğin yürüme davranışını
gerçekleştirmesi için kritik dönem 9-18 ay arasındadır.Bu dönemde bu davranış
gerçekleşemez ise,daha sonraki dönmelerde gerçekleşmesi çok zor olur.
GELİŞİM DÖNEMLERİ VE GELİŞİM GÖREVLERİ
Bebeklik ve
İlk Çocukluk Dönemi (0-6)
•Yürümeyi öğrenme
•Dışkı
kontrolünü öğrenme
•Cinsel farklılıklarını
öğrenme
•Vicdan gelişiminin
başlaması
•Öz bakım
becerilerini kazanma
•Doğru ve yanlış
kavramlarını öğrenme
İkinci
(SON) Çocukluk Dönemi (6-12)
•Sosyalleşme
•Toplumsal
cinsiyet rollerini üstlenme
•Okuma yazmayı öğrenme
•Kişisel bağımsızlığa
ulaşma
•Kendine karşı
olumlu tutum geliştirme
•Hem cins arkadaşları
kurma
Ergenlik
Dönemi (12-18)
•Kimlik kazanma
•Karşıt cins
arkadaşlıkları kurma
•Ailesinden
duygusal bağımsızlığını kazanma
•Evlilik ve aile
hayatına hazırlık
•Toplumsal
rollerini üstlenmeye başlama
•Kendine özgü
ahlak ve değerler sistemi
Genç Yetişkinlik
Dönemi (18-30)
•Bir işe girme
•Eş seçme ve
evlenme
•Evlilik
sorumluluklarını üstlenme
•Toplumsal
sorumluluklarının tümünü üstlenme
•Toplumla uyum
kurma
Orta Yetişkinlik
Dönemi (30-60)
•Ekonomik olarak
yaşamında en üst seviyeye gelme
•Ailedeki
küçüklere sorumlu yetişkinlik örneği sunma
•Boş zaman
etkinlikleriyle uğraşma
•Eşiyle bütünleşme
•Yaşla gelen
fizyolojik değişiklikleri kabul etme
•Ebeveynlerinin
sorumluluklarını üstlenme
Yaşlılık
Dönemi (60 -> )
•Azalan
fizyolojik gücü ve bozulan sağlığı kabullenme
•Azalan gelire
uyum sağlama
•Eşin kaybına
uyum sağlama
•Yaş grubu ile
yakınlık kurma
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder