6 Ekim 2013 Pazar

Bireysel Öğretim Yöntemleri

    Bireysel yöntemler öğrencilerin bağımsız çalışarak öğrenmelerini kolaylaştıran süreçtir.Öğrenmeyi öğrenme bu yöntemin esasını oluşturmaktadır. Çalışma, öğretmenin rehberliğinde gerçekleştirilir. Bu yöntemle öğrencilerin bir sorunu derinlemesine araştırması sağlanır.

            1-Bire Bir Öğretim Yöntemi
       Öğretmenle öğrencinin bire bir eşleşerek
öğretim sürecinin gerçekleşmesidir. Öğrencinin öğrenme ürününü sunması ile süreç tamamlanır.
    A.Üstün yönleri: Öğrenme birimi üzerinde dikkatin toplanmasını sağlar. Bireyin konuya ilişkin öğrenme problemini açıkça ifade edebilmesini sağlar. Öğrenciye yeterli dönüt sağlandığında yanlış kavramlar düzeltilir.
    B.Sınırlılıkları: Uzun zaman alabilen pahalı bir yöntemdir. Utangaç öğrenciler çekingen davranabilir.

  
    C.Hazırlık: Öğretim sürecinin planlanmasına geçilmeden önce öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyi belirlenerek öğrenme hedefleri kesinleştirilir. Hangi aşamalarda nasıl değerlendirileceği ve performans ölçütleri belirlenir. Uygun kaynak ve materyaller seçilir.

    D.Sunu: Bilişsel giriş davranışları ve öğrenme hedefinin belirlenmesinde 3N tekniği uygulanır. Kaynak ve materyaller, çalışma koşulları belirlenerek süreç başlatılır.

             2- Açık/Uzaktan Öğretim Yöntemi
     Öğrencilerin öğretmenle yüz yüze gelmeden öğrenmelerini gerçekleştirdikleri yöntemdir. Özel dersle desteklendiğinde yöntem çok başarılı olmaktadır.
    A.Üstün yönleri: Öğrencilerin belirli zamanda, belirli bir sürede, belirli mekanlarda bulunma zorunluluklarını ortadan kaldırır. Öğrenciler kendi öğrenmelerindeki ilerlemeleri belirlerler. Aynı zamanda çok sayıda öğrenciye ulaşılabilir.
    B.Sınırlılıkları: Tasarımı ve uygulaması pahalıdır. Niteliksiz bir yöntem olarak algılanabilir. Öğretmen öğrencilere dönüt veremez. Öğrencilerin güdülenmesi zordur. Akran grubu ile bir arada bulunamamak kişiyi yalnızlık duygusuna yöneltebilir. Bilgisayar dışındaki materyallerle desteklemek güçtür.



    C.Hazırlık: Materyal kişilere ulaşmadan test edilmelidir. Öğrencilerin ilgisini çekecek düzenlemeler yapılmalıdır. Öğrencilere dönüt sağlayacak sistemler oluşturulmaya çalışılmalıdır.

    D.Sunu: Hedef kitlenin çalışma ve yaşam koşulları dikkate alınarak uygun zamanda sunulmalıdır. Konunun ana yapısı ve bireylerden beklenen yeterlikler giriş bölümünde sunulmalıdır.



           3-Programlı Öğretim Yöntemi
    Bilgi belirli birimlere ayrılır, belirli sıraya göre düzenlenir, bireysel özellikler dikkate alınırsa istendik öğrenmenin gerçekleşeceği varsayımına dayanır. Yöntemin en tanınmış temsilcileri Skinner ve Crowder’dir. Öğretme öğrenme sürecinde öğrencinin performansı olanaklar ölçüsünde ödüllendirilerek istendik davranışlar pekiştirilmelidir. Bugün programlı öğretim alanında Skinner tarafından geliştirilen “doğrusal” Crowder tarafından geliştirilen “dallara ayırma” modeli kullanılmaktadır.

    Programlı öğretimin dayandığı temel ilkeler;
•Küçük adımlar ilkesi: Öğrenme biriminin aşamalık içerecek biçimde kolayca anlaşılacak birimlere dönüştürülmesidir.
•Öğrenmeye etkin katılım ilkesi: Öğrencinin materyalini bizzat okuması, dinlemesi, izlemesi yanında sorular yardımıyla öğrenmeye rehber olması ve değerlendirme sürecine katkı sağlamasıdır.
•Anında dönüt ilkesi: Verilen yanıtın doğru olduğunda pekiştirilmesi ve bir sonraki birime yöneltilmesidir. Öğrencinin yanlış yanıt vermesi durumunda düzeltmenin sağlanmasıdır.
•Doğru yanıt ilkesi: İlgi ve dikkatin sürekliliğini sağlayacak soruların yöneltilmesi.
•Bireysel hız ilkesi: Sınırlandırma olmaksızın öğrencinin kendi öğrenme hızında ilerlemesidir.


    A.Üstün yönleri: Öğrenme süreci ilginç ve keyifli olur. Geleneksel yöntemlere göre daha etkilidir. Dikkatin ve güdülenmenin sürekli olmasını sağlar. Öğrenciye dilediği kadar tekrar yapma olanağı sunar. Okul içi ve dışı ortamlarda uygulanabilir. Öğretmenin ulaşamadığı bölgelerde kullanılabilir.

    B.Sınırlılıkları: Bütün disiplinlerin programlanması zordur. Öğrenme biriminin küçük birimlere ayrılması öğrencinin senteze ulaşmasını güçleştirebilir. Öğrenciler arası iletişim sınırlıdır. Öğrenme materyalinin hazırlanması güç olmaktadır.



    C.Hazırlık: Materyal hazırlanırken programlı öğretimin ilkeleri dikkate alınmalıdır. Hazır materyal kullanımı söz konusu ise öğretmen materyali önce kendisi denemeli, sınıftan gelebilecek sorulara hazırlıklı olmalıdır.

    D.Sunu: Hazırlanan materyal sınıfa sunularak süreç başlatılır. Materyali erken tamamlayan öğrencilere ek etkinlikler verilebilir.



Hiç yorum yok :

Yorum Gönder