Bireysel yöntemler
öğrencilerin bağımsız çalışarak öğrenmelerini kolaylaştıran süreçtir.Öğrenmeyi
öğrenme bu yöntemin esasını oluşturmaktadır. Çalışma, öğretmenin rehberliğinde
gerçekleştirilir. Bu yöntemle öğrencilerin bir sorunu derinlemesine araştırması
sağlanır.
1-Bire Bir Öğretim Yöntemi
Öğretmenle öğrencinin bire bir eşleşerek
öğretim sürecinin gerçekleşmesidir.
Öğrencinin öğrenme ürününü sunması ile süreç tamamlanır.
A.Üstün yönleri: Öğrenme
birimi üzerinde dikkatin toplanmasını sağlar. Bireyin konuya ilişkin öğrenme
problemini açıkça ifade edebilmesini sağlar. Öğrenciye yeterli dönüt
sağlandığında yanlış kavramlar düzeltilir.
B.Sınırlılıkları: Uzun
zaman alabilen pahalı bir yöntemdir. Utangaç öğrenciler çekingen davranabilir.
C.Hazırlık: Öğretim
sürecinin planlanmasına geçilmeden önce öğrencinin hazırbulunuşluk düzeyi
belirlenerek öğrenme hedefleri kesinleştirilir. Hangi aşamalarda nasıl
değerlendirileceği ve performans ölçütleri belirlenir. Uygun kaynak ve
materyaller seçilir.
D.Sunu: Bilişsel giriş
davranışları ve öğrenme hedefinin belirlenmesinde 3N tekniği uygulanır. Kaynak
ve materyaller, çalışma koşulları belirlenerek süreç başlatılır.
2- Açık/Uzaktan Öğretim Yöntemi
Öğrencilerin
öğretmenle yüz yüze gelmeden öğrenmelerini gerçekleştirdikleri yöntemdir. Özel
dersle desteklendiğinde yöntem çok başarılı olmaktadır.
A.Üstün yönleri:
Öğrencilerin belirli zamanda, belirli bir sürede, belirli mekanlarda bulunma
zorunluluklarını ortadan kaldırır. Öğrenciler kendi öğrenmelerindeki
ilerlemeleri belirlerler. Aynı zamanda çok sayıda öğrenciye ulaşılabilir.
B.Sınırlılıkları: Tasarımı
ve uygulaması pahalıdır. Niteliksiz bir yöntem olarak algılanabilir. Öğretmen
öğrencilere dönüt veremez. Öğrencilerin güdülenmesi zordur. Akran grubu ile bir
arada bulunamamak kişiyi yalnızlık duygusuna yöneltebilir. Bilgisayar dışındaki
materyallerle desteklemek güçtür.
C.Hazırlık: Materyal
kişilere ulaşmadan test edilmelidir. Öğrencilerin ilgisini çekecek düzenlemeler
yapılmalıdır. Öğrencilere dönüt sağlayacak sistemler oluşturulmaya
çalışılmalıdır.
D.Sunu: Hedef kitlenin
çalışma ve yaşam koşulları dikkate alınarak uygun zamanda sunulmalıdır. Konunun
ana yapısı ve bireylerden beklenen yeterlikler giriş bölümünde sunulmalıdır.
3-Programlı Öğretim Yöntemi
Bilgi belirli birimlere
ayrılır, belirli sıraya göre düzenlenir, bireysel özellikler dikkate alınırsa
istendik öğrenmenin gerçekleşeceği varsayımına dayanır. Yöntemin en tanınmış
temsilcileri Skinner ve Crowder’dir.
Öğretme öğrenme sürecinde öğrencinin performansı olanaklar ölçüsünde
ödüllendirilerek istendik davranışlar pekiştirilmelidir. Bugün programlı
öğretim alanında Skinner tarafından geliştirilen “doğrusal” Crowder tarafından
geliştirilen “dallara ayırma” modeli kullanılmaktadır.
Programlı öğretimin
dayandığı temel ilkeler;
•Küçük adımlar ilkesi: Öğrenme biriminin
aşamalık içerecek biçimde kolayca anlaşılacak birimlere dönüştürülmesidir.
•Öğrenmeye etkin katılım ilkesi: Öğrencinin
materyalini bizzat okuması, dinlemesi, izlemesi yanında sorular yardımıyla
öğrenmeye rehber olması ve değerlendirme sürecine katkı sağlamasıdır.
•Anında dönüt ilkesi: Verilen yanıtın doğru
olduğunda pekiştirilmesi ve bir sonraki birime yöneltilmesidir. Öğrencinin
yanlış yanıt vermesi durumunda düzeltmenin sağlanmasıdır.
•Doğru yanıt ilkesi: İlgi ve dikkatin
sürekliliğini sağlayacak soruların yöneltilmesi.
•Bireysel hız ilkesi: Sınırlandırma olmaksızın
öğrencinin kendi öğrenme hızında ilerlemesidir.
A.Üstün yönleri: Öğrenme
süreci ilginç ve keyifli olur. Geleneksel yöntemlere göre daha etkilidir.
Dikkatin ve güdülenmenin sürekli olmasını sağlar. Öğrenciye dilediği kadar
tekrar yapma olanağı sunar. Okul içi ve dışı ortamlarda uygulanabilir. Öğretmenin
ulaşamadığı bölgelerde kullanılabilir.
B.Sınırlılıkları: Bütün
disiplinlerin programlanması zordur. Öğrenme biriminin küçük birimlere
ayrılması öğrencinin senteze ulaşmasını güçleştirebilir. Öğrenciler arası
iletişim sınırlıdır. Öğrenme materyalinin hazırlanması güç olmaktadır.
C.Hazırlık: Materyal
hazırlanırken programlı öğretimin ilkeleri dikkate alınmalıdır. Hazır materyal
kullanımı söz konusu ise öğretmen materyali önce kendisi denemeli, sınıftan
gelebilecek sorulara hazırlıklı olmalıdır.
D.Sunu: Hazırlanan materyal
sınıfa sunularak süreç başlatılır. Materyali erken tamamlayan öğrencilere ek
etkinlikler verilebilir.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder