6 Ekim 2013 Pazar

Öğretim Yöntemleri


    Öğretme yöntemi, öğrenciyi hedefe ulaştırmak için izlenen yoldur.Yöntemle belli öğretmen teknikleri ve araçları kullanılarak öğretmen ve öğrenci faaliyetlerinin bir plana göre düzenlenmesi ve yürütülmesi amaçlanır.
          Aşağıda öğretim yönteminin üç farklı tanımı yapılmıştır;



·         Öğretme yöntemi öğrencilere bilgi, beceri, tutum kazandırılması amacıyla yapılan gözlem, deney, planlama çalışmaları, uygulama ve çalışma tekniklerinin tümünü kapsar.
·         
            Bir sorunu çözmek, bir deneyi sonuçlandırmak, bir konuyu öğrenmek ya da öğretmek gibi amaçlara ulaşmak için, bilinçli olarak seçilen izlenen yol olarak tanımlanmıştır.

·                      Eğitimin hedeflerine ulaşmak amacıyla kullanılacak tekniklerin, işlenecek konunun, araç-gereç ve kaynakların bütünlük oluşturacak biçimde örgütlenerek hizmete sunulan bir öğretme yolu olarak verilmiştir.
      
       Kuşkusuz her durumda başarı ile uygulanabilecek tek tip yöntemden söz edilemez.Hedefler (kazanımlar) içerik, öğrencinin özelliği, kullanılan araç gereçler, öğretmenin kişiliği yöntemi çok farklı kılar.

            YÖNTEM SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
    1-Öğretmenin yönteme yatkınlığı: Belli yöntemi benimseyen öğretmenler dersin işleyiş akışını kendi beklentilerine göre yönlendirirler.
    2-Zaman ve fiziksel olanaklar: Yapılan araştırmalarda öğretmenler geleneksel yöntemleri benimsemelerini zaman sınırlılığı ile açıklamışlardır.Çağdaş yöntemler öğretmenlerin hem daha fazla zaman ayırmasını hem de sınıfın oturma şeklinin farklı düzenlenmesini gerektirmektedir.
    3-Maliyet: anlatım, soru yanıt, grup tartışması yöntemleri maliyet gerektirmezken öğrencilere doğrudan yaşantı gerektiren deney ve gezi gibi yöntemler belli maliyeti gerektirmektedir.

    4-Öğrenci grubunun büyüklüğü: Öğrenci mevcudunun artması uygulanacak öğretim yöntemlerini sınırlandırmaktadır.
    5-İçeriğin özelliği: Bazı konular için belli başlı yöntemler uygun olurken, bazı konu alanları için çok çeşitli yöntemler kolaylıkla uygulanabilmektedir.
    6-Hedeflerin/kazanımların niteliği: Dersin kazanımlarının özelliği uygulanacak yönteme ilişkin ipuçlarını taşımaktadır. Psikomotor bir kazanım söz konusu ise yaparak yaşayarak öğrenme temelli yöntem ele alınmaktadır.


    Öğretim süreci içinde öğrencilerin bireysel ihtiyaçlara yönelik yaşamak istedikleri duygu ve düşünceler aşağıda verildiği gibi sıralanabilir;
Kedilerince zor olarak tanımladıkları işleri kısa sürede başarma
Bir gruba katılarak işbirliği içinde çalışma
Öğretim sürecinde özerklik
Bilgi arayışı ve keşfi süreci içinde olma
Bilgiyi yapılandırma çabası içinde olma
Takdir edilerek onaylama
Liderlik yapma olanağı
Duygularını yansıtma
Öğrenme ürünlerini sergileme
Başarısızlıktan kaçınma
Düzenli bir çalışma ortamı
Oyun etkinlikleri içeren ortam
Övgü ve ödül alma
Güven ve empati
Koruma ve kabul

Öğretmen ve öğretmen adaylarından beklenen öğrencilerin bu ihtiyaçlarının bilinmesi ve gerekli önlemlerin alınmasıdır. 
          

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder