Öğretme yöntemi, öğrenciyi
hedefe ulaştırmak için izlenen yoldur.Yöntemle belli öğretmen teknikleri ve
araçları kullanılarak öğretmen ve öğrenci faaliyetlerinin bir plana göre
düzenlenmesi ve yürütülmesi amaçlanır.
Aşağıda
öğretim yönteminin üç farklı tanımı yapılmıştır;
· Öğretme yöntemi öğrencilere bilgi, beceri, tutum kazandırılması amacıyla yapılan gözlem, deney, planlama çalışmaları, uygulama ve çalışma tekniklerinin tümünü kapsar.
·
Bir sorunu çözmek, bir deneyi sonuçlandırmak, bir konuyu öğrenmek ya da öğretmek gibi amaçlara ulaşmak için, bilinçli olarak seçilen izlenen yol olarak tanımlanmıştır.
Bir sorunu çözmek, bir deneyi sonuçlandırmak, bir konuyu öğrenmek ya da öğretmek gibi amaçlara ulaşmak için, bilinçli olarak seçilen izlenen yol olarak tanımlanmıştır.
· Eğitimin hedeflerine ulaşmak amacıyla kullanılacak
tekniklerin, işlenecek konunun, araç-gereç ve kaynakların bütünlük oluşturacak
biçimde örgütlenerek hizmete sunulan bir öğretme yolu olarak verilmiştir.
Kuşkusuz her
durumda başarı ile uygulanabilecek tek tip yöntemden söz edilemez.Hedefler
(kazanımlar) içerik, öğrencinin özelliği, kullanılan araç gereçler, öğretmenin
kişiliği yöntemi çok farklı kılar.
YÖNTEM
SEÇİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER
1-Öğretmenin
yönteme yatkınlığı: Belli yöntemi benimseyen öğretmenler dersin işleyiş akışını
kendi beklentilerine göre yönlendirirler.
2-Zaman ve
fiziksel olanaklar: Yapılan araştırmalarda öğretmenler geleneksel yöntemleri
benimsemelerini zaman sınırlılığı ile açıklamışlardır.Çağdaş yöntemler öğretmenlerin
hem daha fazla zaman ayırmasını hem de sınıfın oturma şeklinin farklı düzenlenmesini
gerektirmektedir.
3-Maliyet: anlatım,
soru yanıt, grup tartışması yöntemleri maliyet gerektirmezken öğrencilere doğrudan
yaşantı gerektiren deney ve gezi gibi yöntemler belli maliyeti
gerektirmektedir.
4-Öğrenci grubunun
büyüklüğü: Öğrenci mevcudunun artması uygulanacak öğretim yöntemlerini sınırlandırmaktadır.
5-İçeriğin özelliği:
Bazı konular için belli başlı yöntemler uygun olurken, bazı konu alanları için
çok çeşitli yöntemler kolaylıkla uygulanabilmektedir.
6-Hedeflerin/kazanımların
niteliği: Dersin kazanımlarının özelliği uygulanacak yönteme ilişkin ipuçlarını
taşımaktadır. Psikomotor bir kazanım söz konusu ise yaparak yaşayarak öğrenme
temelli yöntem ele alınmaktadır.
Öğretim süreci
içinde öğrencilerin bireysel ihtiyaçlara yönelik yaşamak istedikleri duygu ve
düşünceler aşağıda verildiği gibi sıralanabilir;
•Kedilerince zor olarak tanımladıkları
işleri kısa sürede başarma
•Bir gruba katılarak işbirliği
içinde çalışma
•Öğretim sürecinde özerklik
•Bilgi arayışı ve keşfi süreci
içinde olma
•Bilgiyi yapılandırma çabası
içinde olma
•Takdir edilerek onaylama
•Liderlik yapma olanağı
•Duygularını yansıtma
•Öğrenme ürünlerini sergileme
•Başarısızlıktan kaçınma
•Düzenli bir çalışma ortamı
•Oyun etkinlikleri içeren ortam
•Övgü ve ödül alma
•Güven ve empati
•Koruma ve kabul
Öğretmen ve öğretmen adaylarından beklenen öğrencilerin bu ihtiyaçlarının bilinmesi ve gerekli önlemlerin alınmasıdır.
Öğretmen ve öğretmen adaylarından beklenen öğrencilerin bu ihtiyaçlarının bilinmesi ve gerekli önlemlerin alınmasıdır.
Hiç yorum yok :
Yorum Gönder